Rezerwacja grup tel. 94 352 12 88

LEKKI SAMOCHÓD CIĘŻAROWY GAZ-AA

Pojazdy

GAZ-AA

W latach trzydziestych podjęto w ZSRR produkcję samochodu ciężarowego GAZ-AA. Pojazd opracowano na potrzeby radzieckiej gospodarki oraz Armii Radzieckiej. W latach 1932–1950 produkcję ciężarówek GAZ-AA, określanych pieszczotliwe „Polutorka” realizowano w ZSRR realizowano w trzech zakładach: WNP w Moskwie, Gorkiego i Jarosławiu.

Pojazd wyposażono w prosty czterosilnikowy silnik o mocy 40 KM, który pracował na wielu typach benzyny. Prostota silnika nie wymagała głębokiej znajomość mechaniki. Na drodze twardej GAZ AA mógł osiągnąć prędkość 70 kilometrów na godzinę. Samochód wyposażony był w ławki dla 18 żołnierzy. 21 czerwca 1941 roku w przededniu wojny Armia Czerwona posiadała 151 000 GAZ-AA i GAZ-MM. Przed i w trakcie wojny opracowano wiele wersji dysponujących m.in. uzbrojeniem przeciwlotniczym w postaci czterech sprzężonych karabinów maxim 25 mm.

Wraz z T-34, wyrzutnią rakiet Katiusza, "Polutorka" stała się symbolem Wielkiej Wojny Ojczyźnianej.

 

GAZ-AA

In the early 1930's GAZ-AA (nickname Polutorka) was the most popular Soviet truck. The device was designed for needs of national economy and the Red Army. The fourcylinder 40 HP engine worked on any type of petrol.

The engine was simple. As a result driver could fix it easily. On the highway GAZ-AA was able to achieve speed of 70 km/h.

GAZ-AA was equipped with for benches for 18 soldiers. During the WWII the truck was used as a platform for the 25 mm anti-aircraft gun Maxim machine-gun, fuelling truck. The ambulance buses GAZ-55. On June 21 1941 the Soviet forces had 151 000 GAZ-AA and GAZ-MM.

Together with T-34, Katjuscha launcher rocket, GAZ became a symbol of the Great Patriotic War.