GAZ AA
W latach trzydziestych podjęto w ZSRR produkcję półtoratonowej ciężarówki GAZ AA. Pojazd opracowano na potrzeby radzieckiej gospodarki oraz Armii Czerwonej. W latach 1929–1932 produkcję ciężarówek w ZSRR realizowano w trzech zakładach: WNP w Moskwie, Gorkiego i Jarosławiu.
Amerykańska ciężarówka Ford TYP AA z 1929 roku była prototypem radzieckiej ciężarówki GAZ AA. Pierwsze „Polutorki”, (nazwa pochodzi od tonażu ciężarówki, półtora tony), wyprodukowane w Gorki opuściły zakład 25 stycznia 1932 roku. Pojazd wyposażono w prosty czterocylindrowy silnik o mocy 40 KM. Na drodze twardej GAZ AA mógł osiągnąć prędkość 70 kilometrów na godzinę. Ciężarówka była prosta w obsłudze, jego budowa nie wymagała głębokiej znajomość mechaniki. Pojazd wykorzystywany do transportu wojskowego wyposażony był w ławki dla 18 żołnierzy. Od 1938 roku pojazd produkowano w wersji GAZ MM z nowym, mocniejszym silnikiem o mocy 50 KM.
Ciężarówka GAZ AA
21 czerwca 1941 roku w dniu ataku Niemiec na Związek Radziecki, Armia Czerwona posiadała 151 000 GAZ AA i GAZ MM. Wraz z czołgiem średnim T-34, wyrzutnią rakiet „Katiusza”, "Polutorka" stała się symbolem Wielkiej Wojny Ojczyźnianej.