Rezerwacja grup tel. 94 352 12 88

SAMOLOT WIELOZADANIOWY CSS-13

Lotnictwo

Polski samolot wielozadaniowy, zaprojektowany i zbudowany w Centralnym Studium Samolotów w Warszawie na podstawie licencji radzieckiego samolotu Po-2. Słynny Kukuruźnik, maszyna „do wszystkiego”, zaprojektowany został przez inżyniera Nikołaja Polikarpowa w 1928 r. Pierwotnie do celów szkoleniowych oraz rolniczych, nosił nazwę U-2. Liczbę wyprodukowanych maszyn tego typu ocenia się na około 20 000–30 000, co sprawia że była to jedna z najliczniej budowanych konstrukcji II wojny światowej. Maszynami tego typu dysponował m.in. 2. Pułk Nocnych Bombowców „Kraków”, sformowany w kwietniu 1944 r. w Grigoriewskoje. Piloci jednostki odznaczyli się w trakcie walk o Pragę – prawobrzeżną dzielnicę Warszawy. Ponadto formacja niosła pomoc powstańcom warszawskim. Formacja walczyła także nad Kołobrzegiem.

Przestarzały dwupłat przysporzył Niemcom wielu utrapień. Samolot stanowił oręż nocnych pułków bombowych, które przeprowadzały akcje nękające. Celem załóg były obiekty, które pozwalały żołnierzom na w miarę normalne funkcjonowanie na froncie (okopy, schrony, łaźnie, baraki, kuchnie polowe itp.).

Pilotki żeńskiego 588. Pułku Nocnych Bombowców, operujące na dwupłatach, zyskały nazwę „nocnych wiedźm”. Podobnie jak w przypadku innych pejoratywnych określeń nadanych przez przeciwnika, nazwa ta przyjęła się wśród Rosjanek i dawała im powód do dumy. Załogi pułku w latach 1942–1945 przeprowadziły ponad 23 tysiące misji, zrzucając około trzech tysięcy ton bomb. Ostatni lot bojowy dwupłatowe Po-2 jednostki wykonały bombardując port w Świnoujściu. Był to najczęściej odznaczany oddział Sił Powietrznych ZSRR. Do końca wojny każda z załóg odbyła ponad tysiąc lotów bojowych. Dwudziestu trzech członków pułku otrzymało tytuł Bohatera Związku Radzieckiego. Życie straciło trzydzieści kobiet-lotników pułku.

 

Multi-purpose biplane CSS-13

Polish multi-purpose aircraft, designed and built at the Central School in Warsaw aircraft under license Soviet Po-2 aircraft. Famous Kukuruźnik, the machine "for all", designed by engineer Polikarpov in 1928 as a training aircraft and for crop-dusting, and to this day the most-produced biplane in all of aviation history. The plane used by the 2nd. Squadron of night bombers “Cracow” established in April 1944. Pilots of the formation carried out sorties to bring relief of the Warsaw Uprising in September 1944.

Despite archaic shape, the plane got on nerves of German soldiers. Female crews used to bomb targets necessary from logistical point of view (field kitchen, barracks, tents etc.). They took advantage due to a technique of assault. By means of idle engine near the target bombs hit the target. Only characteristic noise revealed their location. The Red Army used women as pilots. Most of them flew in 588 squadron. As a result of such devastating actions Germans used to call them as night witches. The crews of the squadron carried out between 1942 and 1945 over 23 000 sorties and dropped 3000 tons of bombs. It was the most highly-decorated female unit in the Soviet Air Force, each pilot having flown over 1000 missions by the end of the war and twenty-three having been awarded the Hero of the Soviet Union title. Thirty of its members died in combat.