Kubelwagen na plaży
Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu przeprowadziło akcję wydobycia wraku pojazdu z czasów ostatniej wojny. Informacje o dziwnym żelastwie odsłoniętym przez morze na plaży pomiędzy Pobierowem a Pustkowem przekazał do muzeum mieszkaniec Pobierowa - Radosław Krzeszowiec.
Ekipa pracowników muzeum dokonała oględzin wraku i stwierdziła, że są to pozostałości po niemieckim samochodzie osobowo-terenowym VV Kubelwagen typ 82. Dzięki życzliwości Urzędu Morskiego w Szczecinie została podjęta decyzja o jego wydobyciu i przewiezieniu do Kołobrzegu. Podyktowane było to obawami, że pozostawienie wraku na miejscu spowoduje jego zniszczenie.
Miejsce zalegania wraku w marcu 1945 roku było areną ucieczki i walk wojsk niemieckich z nacierającymi Rosjanami. Do naszych czasów z pojazdu pozostało podwozie, w skład którego wchodzą obie osie z piastami wraz z łączącym je elementem karoserii w kształcie spłaszczonej z jednej strony rury, pedały gazu, hamulca i sprzęgła, podstawa kolumny kierownicy z drążkami kierowniczymi oraz kątownik wzmacniający z boków dno.
W marcu i kwietniu trwały prace zabezpieczające wrak. Powierzchnię oczyszczono mechanicznie szczotką stalową oraz strumieniem wodno-piaskowym. Całość pokryto farbą antykorozyjną Corina i ostatecznie pomalowano farbą. W trakcie czyszczenia pojawiła się tabliczka znamionowa, niestety ze słabo widocznymi numerami. Obecnie wrak Kubelwagena jest częścią dioramy „Kołobrzeg 1945 - Ostatni Bój” znajdującej się na wystawie głównej muzeum.
W akcję wydobycia pojazdu zaangażowani byli pracownicy Muzeum Oręża Polskiego, Urzędu Morskiego w Szczecinie, dr Andrzej Ossowski z Zakładu Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firma Auto-Pomoc Adama Molisa z Kołobrzegu. Wszystkim osobom i instytucjom serdecznie dziękujemy za pomoc, prosimy jednocześnie o informacje mogące naprowadzić nas na kolejne odkrycia, wzbogacające zbiory muzeum w Kołobrzegu oraz poszerzające naszą wiedzę o historii regionu.
Informacje o pojeździe:
Kubelwagen typ 82, samochód osobowo-terenowy, konstrukcji profesora Ferdynanda Porsche, stanowił jeden z podstawowych pojazdów amii niemieckiej. W 1938 Wehrmacht przedstawił zapotrzebowanie zakładom Volkswagena na pojazd wojskowy. Pod koniec roku prototyp, typ 62 podano testom. Szereg modyfikacji sprawił, że do produkcji seryjnej wszedł typ 82. Wyprodukowano około 50 tys. egzemplarzy pojazdu.
Aleksander Ostasz