Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu przy współpracy z Urzędem Morskim w Szczecinie pozyskało kolejny, interesujący eksponat. W poniedziałek, 31 sierpnia, w Szczecinie zaprezentowany został zestaw przeciwlotniczy Zwilingsockel 36. Tego typu broń pojawiła się na linii frontu m.in. podczas kampanii wrześniowej.
Tor wodny Szczecin-Świnoujście ponownie objawia historyczne ciekawostki. Po prezentowanej na Wałach Chrobrego w lipcu podstawie zestawu przeciwlotniczego, instalowanego na niemieckich okrętach podwodnych oraz wcześniejszych znaleziskach związanych z ciężkim krążownikiem „Lützow”, podczas prac prowadzonych w ramach inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra” natrafiono na kolejne, interesujące zabytki. Jeden z nich to kolekcjonerski oraz muzealny unikat, którego próżno szukać w zbiorach na terenie naszego kraju.
Niemiecki zestaw przeciwlotniczy Zwiliingsockel 36 składa się z dwóch sprzężonych karabinów maszynowych 7,92 mm MG 34, zainstalowanych na ruchomej podstawie. – Przedmiot ten idealnie wpisuje się w tematykę 81. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Podczas niemieckiej agresji na Polskę każda dywizja piechoty Wehrmachtu wyposażona była w 75 sztuk tego oręża. Użytkowano go też podczas wszystkich innych kampanii Blitzkriegu – wyjaśnia dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, Aleksander Ostasz. Zaprezentowany egzemplarz został wydobyty z Toru Wodnego w rejonie Szczecina, podczas prac prowadzonych w sierpniu 2020 roku. Po przetransportowaniu do Kołobrzegu został oczyszczony i zakonserwowany przez muzealnych specjalistów: Marcina Bojanowskiego, Emila Górskiego oraz Pawła Krakowiaka. Uzupełniono go również o karabiny maszynowe oraz specjalną, przeznaczoną właśnie do tego zestawu skrzynkę amunicyjną. W procesie odnawiania zabytku pomogło sianowskie Stowarzyszenie Historyczne Pochodnia.
Zestaw przeciwlotniczy Zwillingsockel 36 opracowany został w Niemczech od razu po ogłoszeniu przez Adolfa Hitlera remilitaryzacji tego kraju. Produkowano go do roku 1940. Podstawa została przygotowana w taki sposób, by można było ją zainstalować w różnych obiektach. Dzięki temu sprzężone karabiny maszynowe trafiały między innymi na platformy kolejowe, samochody ciężarowe oraz jednostki pływające. Jeden z wariantów, przeznaczony dla jednostek zmotoryzowanych, stanowiło połączenie zestawu z produkowanym w Szczecinie samochodem Stower R200 Spezial. Oprócz tego opracowano specjalną, jednoosiową przyczepę z przodkiem – MG-Wagen 36, która ciągniona była przez konie.