Rezerwacja grup tel. 94 352 12 88
AKTUALNOŚCI

Rozpoczęło ostateczne odliczanie

Muzeum Oręża Polskiego rozpoczęło właśnie ostateczne odliczanie do największej w Polsce, osadzonej w realiach II wojny światowej, inscenizacji historycznej. 14.03.2020 r. (sobota) na plaży przy kołobrzeskim molo, blisko 500 pasjonatów odtworzy epizody z walk o miasto toczonych w marcu 1945 r.

Widowisko batalistyczne "Bój o Kołobrzeg" to jeden z głównych elementów oficjalnych obchodów 75. rocznicy zakończenia walk o to miasto oraz zaślubin 1. i 2. Armii Wojska Polskiego z Bałtykiem.

 

 

Poniżej parę faktów i liczb:

  • „Bój o Kołobrzeg 2020” będzie największą, osadzoną w realiach XX w., inscenizacją historyczną w bieżącym roku w Polsce.
  • „Bój o Kołobrzeg” to jedyne w Polsce wydarzenie z aktywnym udziałem kombatantów – każdego roku zapraszani są do realizacji ostatniej sceny widowiska – symbolicznego zanurzenia biało-czerwonej flagi w morzu.
  • Wydarzenie ewoluowało po zawieszeniu inscenizacji w 2010 r. W 2015 r. zrealizowano tylko formułę otwartego muzeum techniki wojskowej (Skwer Mieszkowskiego). Od statycznego pokazu rocznicowego w 2017 r. miejscem inscenizacji jest plaża przy molo. W latach 2018-2019 MOP zorganizowało pełnowymiarowe widowiska batalistyczne cieszące się każdego roku coraz większym zainteresowaniem zarówno rekonstruktorów jak i publiczności.
  • Udział w tegorocznym widowisku zgłosiło blisko 450 osób reprezentujących ponad 50 grup i stowarzyszeń historycznych z całego kraju. Pod względem frekwencyjnym będzie to absolutny rekord jeśli chodzi o inscenizacje XX-wieczne.
  • Wśród uczestników blisko 200 osób odegra role żołnierzy 1. Armii Wojska Polskiego. Fakt ten sprawia, że „Bój o Kołobrzeg” od 2018 r. jest największym w kraju wydarzeniem przybliżającym historię Wojska Polskiego na Wschodzie oraz jego wkład w zwycięstwo koalicji antyhitlerowskiej w 1945 r.
  • W trakcie tegorocznego „Boju o Kołobrzeg” realizowany będzie materiał do programu edukacyjnego poświęconego 1. Armii Wojska Polskiego, który na przełomie 2020 oraz 2021 r. wyemituje TVP Historia.
  • By godnie i adekwatnie do realiów historycznych odegrać przypisane role, odtwórcy od kilku miesięcy analizują materiały źródłowe udostępnione przez MOP. Są to przede wszystkim fotografie archiwalne oraz materiał wspomnieniowy zachowany w zasobach muzeum. Przed przystąpieniem do inscenizacji każdy z uczestników będzie przechodził „weryfikację” merytoryczną pod okiem specjalistów z zakresu broni i barwy II wojny światowej.
  • W widowisku wykorzystanych zostanie ponad 20 zabytkowych pojazdów wojskowych w tym, po raz pierwszy w Kołobrzegu, 2 w pełni sprawne mechanicznie, oryginalne czołgi średnie T-34/85. Park maszynowy skomponowano w taki sposób by był maksymalnie adekwatny do pojazdów używanych przez strony w czasie rzeczywistych walk o miasto.
  • Do realizacji widowiska wykorzystane zostaną profesjonalne środki pozoracji pola walki (pirotechnika batalistyczna) oraz ponad 50 jednostek broni hukowej/filmowej, zasilanej tzw. amunicją ślepą lub z zainstalowaną instalacją gazową.
  • Narrację historyczną w czasie „Boju o Kołobrzeg” realizować będzie jeden z najbardziej znanych lektorów w Polsce – dr hab. Andrzej Olejko.
  • Koordynacja przedsięwzięcia spoczywa na grupie 30 os. – przede wszystkim członków stowarzyszeń współpracujących z Muzeum Oręża Polskiego.
  • Do realizacji elementów edukacyjnych „Boju o Kołobrzeg 2020” zatrudnionych zostało 15 profesjonalnych edukatorów. Wszyscy wystąpią w strojach historycznych – mundurach Wojska Polskiego według standardów obowiązujących w 1945 r. Według stanu na dzień konferencji w zajęciach weźmie udział blisko 700 uczniów.
  • Działania związane z realizacją „Boju o Kołobrzeg 2020”, mimo w zasadzie jednodniowego charakteru przedsięwzięcia toczyć się będą od czwartku, 12.03.2020 r. do poniedziałku, 16.03.2020 r.
  • Przedsięwzięcie dokumentować będzie ok. 50 dziennikarzy, fotografów itp. (stan na dzień 1.03.2020 r.). Reprezentują największe redakcje krajowe oraz branżowe w tym np. „Polskę Zbrojną”, która w tym roku po raz pierwszy zdecydowała się objąć patronat medialny nad widowiskiem.