Rezerwacja grup tel. 94 352 12 88

PROGRAM DZIAŁANIA MUZEUM ORĘŻA POLSKIEGO NA LATA 2020-2027

Historia

1.    Misja:

1.1.    Założenia ogólne:
Misją Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu jest gromadzenie, opracowywanie, ochrona oraz popularyzowanie materialnego i duchowego dziedzictwa oręża polskiego na przestrzeni wieków, od okresu wczesnego średniowiecza do schyłku XX w., jak również dorobku kulturowego dawnych mieszkańców Ziemi Kołobrzeskiej, upowszechnianie wiedzy o historii, kulturze, tradycjach i zabytkach regionu. Ważny element misji MOP stanowi również stworzenie alternatywnej, interesującej dla szerokiego grona odbiorców, zarówno polskich, jak i zagranicznych, formy spędzania wolnego czasu oraz realizacji pasji historyczno-poznawczej i turystycznej. Całość spaja idea krzewienia postaw patriotycznych oraz wpisanie się w program edukacji proobronnej.

1.2.    Podstawowe metody realizacji misji:

  • Działalność wystawiennicza w formie ekspozycji stałych w aspekcie wielooddziałowym oraz ekspozycji czasowych.
  • Działalność badawcza, w tym rozwinięta działalność badawcza w terenie, z uwzględnieniem realizacji projektów podwodnych.
  • Działalność edukacyjna i propagująca postawy patriotyczne.
  • Organizacja wydarzeń popularyzujących historię oręża polskiego.
  • Uzupełnienie realizowanych w mieście i regionie wydarzeń kulturalnych.

2.    Wizja:

Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu to druga co do wielkości, po Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, placówka historyczno-wojskowa w kraju oraz pierwsza w województwie zachodniopomorskim. Od kilku lat skutecznie realizuje również ogólnoświatową ideę muzeum pola bitewnego, czerpiąc z rękojmi historycznej Kołobrzegu i regionu jako miejsca starć zbrojnych. W obecnym kształcie jest to placówka wielooddziałowa, posiadająca swoje zamiejscowe wystawy również w powiatach ościennych dla kołobrzeskiego: białogardzkim (placówka w Podborsku) oraz gryfickim (placówka w Rogowie). Ponadto rozwija współpracę patronacką nad mniejszymi instytucjami kultywującymi tradycje oręża polskiego, w tym izbami muzealnymi w Rejonie Pamięci Narodowej. Realizując cele wykazane w punkcie 3, MOP stanie się wiodącym muzeum militarnym w północnej części Polski z silnie zaakcentowanym elementem historii lokalnej (Oddział – Muzeum Miasta Kołobrzeg). Rozbudowywane stale kolekcje zabytków, spośród których wiele stanowią unikaty na skalę światową oraz rozrastające się grono instytucji i osób prywatnych, będących sympatykami lub otwartymi współpracownikami naszej placówki, pozwoli na skuteczne konkurowanie z muzeami wojskowymi nie tylko w kraju, ale również w Europie. Docelowo muzeum uzyskać ma także zmodernizowane siedziby swoich głównych oddziałów i ekspozycji zamiejscowych, odpowiadające standardom światowego muzealnictwa.

3.    Cele związane z działalnością programową:

3.1.    Cele długoterminowe:

  • Gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie zbiorów, ze szczególnym uwzględnieniem zabytków związanych z następującą tematyką:
    • Historia oręża polskiego, w tym jego najbardziej doniosłe epizody,
    • Historia militarna Polski i świata po 1945 r. (okres tzw. zimnej wojny),
    • Historia Kołobrzegu po roku 1945,
    • Historia rybołówstwa Ziemi Kołobrzeskiej.
  • Modernizacja wystaw stałych:
    • Zwiększenie bezpieczeństwa eksponowanych zbiorów,
    • Wprowadzenie elementów interaktywnych oraz multimedialnych,
    • Stworzenie dwujęzycznej narracji wystaw stałych: opisy w języku polskim oraz angielskim, z uwzględnieniem najnowszego stanu badań.
  • Powiększenie i modernizacja zaplecza magazynowego oraz zaplecza umożliwiającego profesjonalne zabezpieczenie (konserwację/renowację) zabytków.
  • Stworzenie nowoczesnego katalogu zabytków, między innymi w oparciu o program muzealny Mona oraz digitalizacja części zbiorów.
  • Realizacja wielosezonowych projektów badawczych, na przykład:
    • Utrwalanie oraz opracowanie wspomnień Sybiraków oraz żołnierzy walczących o Kołobrzeg w 1945 r.,
    • Archeologia pól bitewnych kampanii pomorskiej 1945 r.,
    • Reduta Polska w Kołobrzegu,
    • Pole bitwy w rejonie Błotnicy,
    • Jezioro Miedwie.
  • Stworzenie szlaków historyczno-turystycznych w regionie:
    • Szlak muzeów i izb pamięci pól bitewnych,
    • Szlak historii niebanalnej,
    • Szlak zimnowojenny.
  • Obejmowanie patronatem regionalnych placówek o charakterze zbliżonym do profilu MOP.
  • Działalność wydawnicza w tym:
    • Czasopismo periodyczne pt. „Gazeta Muzealna”,
    • Wydawnictwo seryjne pt. „Zeszyty Muzealne”.
  • Zwiększenie atrakcyjności odbioru muzeum przez dzieci i młodzież, poprzez rozwijanie tematyki lekcji muzealnych oraz warsztatów historycznych.
  • Zwiększanie atrakcyjności odbioru muzeum przez seniorów, poprzez rozwój Koła Historycznego oraz cyklicznych spotkań prelekcyjnych.
  • Dbałość o tożsamość MOP oraz jego wizerunek jako instytucji zaufania publicznego. Bieżąca analiza jakości realizowanych celów we wszystkich aspektach działalności.
  • Dbałość o wysoki poziom merytoryczny kadry Muzeum, poprzez dostosowanie polityki zatrudnienia oraz wynagradzania do aktualnych potrzeb i nowych zadań stojących przed MOP.
  • Powiększanie zasobów kadrowych, przede wszystkim zespołu merytorycznego. Stymulowanie rozwoju aktualnych pracowników poprzez:
    • Uzyskiwanie stopni naukowych,
    • Dokształcanie kierunkowe i ogólne,
    • Samodzielna realizacja projektów historyczno-edukacyjnych.
  • Powiększanie grona współpracowników MOP, w szczególności związanych z placówkami badawczo-edukacyjnymi w dziedzinie historii, w tym:
    • Politechnika Koszalińska,
    • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie,
    • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
    • Uniwersytet Szczeciński.
  • Zacieśnianie współpracy z muzeami wojskowymi w Polsce i zagranicą. Wymiana doświadczeń oraz realizacja długoterminowych depozytów muzealnych.
  • Zacieśnienie współpracy z organizacjami pozarządowymi (w tym nieformalnymi grupami pasjonatów), związanymi z kultywowaniem historii oręża polskiego. Stworzenie gruntu dla rozwoju organizacji tego typu w Kołobrzegu.
  • Umożliwienie dalszego rozwoju Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.
  • Rozwój muzeum w kierunku skutecznej komunikacji społecznej, opartej na szeroko rozumianej i adresowanej polityce informacyjnej i marketingu muzealnym, wykorzystującym nowoczesne formy przekazywania informacji.

3.2.    Cele krótkoterminowe:

  • Realizacja sezonowych projektów badawczych, na przykład:
    • Wraki Kołobrzegu – badania dna morskiego w regionie,
    • Stalag Luft IV Kiefheide – badania na terenie niemieckiego obozu dla jeńców – lotników alianckich w Modrolesie,
    • Kościół w Komorowie – badania nad jedną z najstarszych świątyń gotyckich w Województwie Zachodniopomorskim.
  • Udział przedstawicieli MOP w konferencjach naukowych oraz ich organizacja i współorganizacja przez muzeum.
  • Realizacja wystaw czasowych w trzech głównych przestrzeniach:
    • Kamienica Kupiecka,
    • Pałac Braunschweigów,
    • Kołobrzeski Skansen Morski.
  • Uczestnictwo w wydarzeniach promujących postawy patriotyczne.

4.    Organizacja cyklicznych wydarzeń popularyzujących historię:

4.1.    Wydarzenia organizowane samodzielnie przez MOP:

  • Widowisko historyczne „Bój o Kołobrzeg”,
  • Festiwal Wczesnośredniowieczny w Budzistowie,
  • Zlot zimnowojenny w Podborsku,
  • Rajd Pieszy Śladami Zimnej Wojny Białogard-Podborsko (edycja letnia i zimowa),
  • Wydarzenie czasowo bez tytułu w Rogowie.

4.2.    Wydarzenia współorganizowane przez MOP:

  • Inscenizacje i zloty historyczne na terenie Województwa Zachodniopomorskiego,
  • Rajd Zaślubin.

4.3.    Jednocześnie MOP realizować będzie samodzielnie lub włączać się w przedsięwzięcia jednorazowe, uznane za wartościowe pod względem misji muzeum, a przede wszystkim krzewienia postaw patriotycznych i poszerzania wiedzy dotyczącej historii oręża polskiego.